Brama Żuraw w Gdańsku źródło: Rafał Konkolewski |
O tym, że warto odwiedzić gdańskiego żurawia świadczy poniższa garść ciekawostek na jego temat.
- Obecny został wybudowany w latach 1442-1444 w miejsce poprzedniego, drewnianego Żurawia, który "dożył" 80'tki.
- Ma 30 m wysokości, 28 m długości i 10 m szerokości i tyle samo szerokości.
- Konstrukcja podstawowa to dwie ceglane baszty (zachowane w oryginale) oraz drewniany kran (dźwig) pomiędzy nimi.
- Jego podstawowa funkcje to przeładunek (głównie piwa oraz balastu jednostek), służył jednak również jako stawiacz masztów, jako jedna z bram wejściowych do miasta oraz jako element fortyfikacji miejskich (pierwotnie była to obronna brama miejska - drewniany dźwig portowy dobudowany w późniejszym okresie).
- Unosił ciężar do czterech ton na wysokość do jedenastu metrów lub do dwóch ton na wysokość dwudziestu siedem metrów.
- W najgrubszym miejscu - na dolnym piętrze - mury osiągają grubość czterech metrów.
- Siłą napędową byli ludzie chodzący wewnątrz tzw. kół deptakowych (bębnów). Żuraw wyposażony jest dwa koła deptakowe o średnicy sześciu metrów. Ludzie ci nazywani byli żurawnikami, chociaż inne źródła podają, że siłą napędową były konie.
- W swoim czasie był to jeden z największych dźwigów portowych w Europie. Dzisiaj jest największym zachowanym średniowiecznym dźwigiem portowym.
- Podczas zwiedzania można obejrzeć wnętrze mechanizmu napędowego i nośnego żurawia.
- Przeciętny czas zwiedzania: ok. jedna godzina.
- We wnętrzach budynku zorganizowana jest stała ekspozycja "Gdańsk od XVI do XVIII wieku - życie portowego miasta", dzięki której można zanurzyć się w czasy dawnego gdańska z punktu widzenia portu; miejsca, do którego spływały statki ze zbożem, drewnem, solą, śledziami, winem, piwem, wełną, jedwabiem, płótnami, futrami, przedmiotami rzemieślniczymi czy wyrobami artystycznymi; miejsca, w którym toczyło się szybkie życie a dnie toczyły się wokół handlu, transportu, logistyki, regulowania opłat celnych i nawigacji; miejsca, w którym istniały nieznane już dzisiaj zawody powroźników, masztowników, żaglomistrzów, smolarzy i kotwiczników - patrząc wyłącznie na te zawody, które były związane bezpośrednio z żeglarstwem.
- Można zakupić bilet na łączne zwiedzanie Żurawia, Sołdka oraz spichlerzy - a ponieważ atrakcje te rozdziela Motława bilet uprawnia również do jej pokonania promem.
- Od 2012 r. Żuraw po zmierzchu uzyskuje nowy wygląd dzięki specjalnym iluminacjom.
- Na południowej ścianie Żurawia widoczny jest gnomonik czyli zegar słoneczny z XVII w. niezauważany przez większość turystów oglądających kształty drewnianej konstrukcji dźwigowej. Z zegarem tym wiąże się legenda o diable i pączkach ....
Aktualne informacje o godzinach otwarcia i biletach znajdują się na stronie Centralnego Muzeum Morskiego.
Zapraszam na pieszy spacer przed Żurawiem w Gdańsku dzięki Google Street View.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Twój komentarz zostanie zweryfikowany aby uniknąć na stronie treści niezgodnych z prawem. Daj mi na to chwilę :) Dziękuję :)